Cookies na stránkách PROFI-MEN, s.r.o., personálně poradenská a vzdělávací společnost

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

„Lidé jsou Váš největší kapitál.“ P. F. Drucker

profimen@profimen.cz, +420+420 495 512 582

360 ZV

360 stupňů zpětné vazby (360ZV)

 
  • 360°zpětná vazba je velmi dobrým nástrojem podpory vedoucích a klíčových pracovníků.
  • Umožňuje hodnoceným pracovníkům získat zpětnou vazbu o tom, jak vidí sami sebe a jak je vidí okolí - kolegoHodnocení metodou 360 ZVvé, se kterými spolupracují, podřízení nebo nadřízení, případně i pracovníci zákazníka.  
  • Mezi hlavní výhody tohoto nástroje patří komplexnost zpětné vazby, její objektivita a validní výstupy poskytující velmi užitečné podněty pro další rozvoj hodnocených. 
  •  Okruh hodnotitelů si hodnocený může stanovit sám nebo je mu stanoven.  
  • Celé provedení však musí mít svá pravidla - anonymitu hodnotitelů, externího dodavatele zpracování výsledků a poskytnutí podpory hodnoceným. Výsledky jsou určeny pouze hodnocenému, pro jeho potřebu a úspěšné zvládnutí jeho role ve firmě.
  •  Kriteria hodnocení je třeba vždy nastavit "na míru" pro potřeby firmy tak, aby bylo dosaženo očekávaného cíle. Velmi záleží na hodnotách firmy, firemní kultuře, systému a stylu řízení.

Jaké má 360° ZV přínosy?

  • Přináší komplexní objektivní pohled na práci a chování hodnoceného (manažera nebo zaměstnance) ve vztahu s ostatními pracovníky ve svém okolí, což v kontextu s jeho sebehodnocením ukazuje diskrepance v jednotlivých hodnocených klíčových oblastech.
  • Na základě těchto informací můžeme hledat možnosti rozvoje, jak v efektivitě práce samotného hodnoceného, tak v samotné spolupráci s ostatními kolegy, podřízenými, nadřízenými a popřípadě dalšími lidmi se kterými při své práci přichází do styku (zákazníci, dodavatelé...).
  • Sama o sobě tato metoda zvyšuje motivaci pracovníků pro osobní rozvoj.
  • Dalším přínosem je zapojení pracovníků do hodnocení manažerů, kdy mají možnost se při hodnocení zamyslet se nad rolí manažera ve společnosti a nad svou vlastní rolí. Sem také patří efekt zlepšování firemní kultury, budování týmového myšlení.

Jak probíhá implementace 360° ZV?

  1. Formulace cílů
  2. Formulace očekávání
  3. Definice klíčových oblastí pro hodnocení
  4. Tvorba dotazníků a výběr hodnocených
  5. Výběr nebo stanovení hodnotitelů
  6. Komunikace o realizaci 360°ZV pro všechny zúčastněné (cíl, smysl, přidaná hodnota, motivace zúčastněných, zajištění diskrétnosti,…)
  7. Samotné provedení hodnocení do dotazníků
  8. Zpracování informací z dotazníků
  9. Tvorba závěrečných zpráv a rozbory výsledků 360°ZV
  10. Facilitace hodnocených (Facilitátor a hodnocený spolu procházejí výsledky hodnocení, sebehodnocení a závěrečnou zprávu)
  11. Tvorba rozvojového plánu
  12. Plnění a vyhodnocení rozvojového plánu
  13. Po roce(dvou) další 360° ZV.

Existují možná rizika ?

Pravděpodobnost úspěchu implementace ZV značně závisí na využití tohoto nástroje. Nejlépe bývá přijímána 360° ZV jako nástroj pro rozvoj manažerů. Větší riziko neúspěchu je naopak v případě pokud se výsledků použije v přímé spojitosti s finančním ohodnocením pracovníků, zde figurují obavy z intervencí sankčního charakteru.

Dalším nebezpečím je obava, že se informace z hodnocení dostanou do nesprávných rukou. Je proto dobré zajistit co největší anonymitu všech hodnotitelů (tzn. , že každý hodnocený by měl mít nejméně 8 hodnotitelů a musíme zajistit, aby dotazníky zpracovávala nezávislá instituce, která může zaručit diskrétnost).

Je velice důležité komunikovat celý záměr na využití tohoto nástroje a formulovat veškeré přínosy a nebezpečí, aby pracovníci pochopili proč jsou do tohoto typu hodnocení zapojeni. Ve chvíli, kdy v implementaci 360° ZV vidí více nebezpečí, než přínosů, nebývá zpravidla tento projekt přijat a data pak mohou postrádat dostatečnou validitu. Je tedy nutné dobře zvážit účel použití tohoto nástroje.

Pokud pracovníci přijmou tuto metodu hodnocení pozitivně, jako podporu pro další osobní rozvoj a zlepšování, fungování týmů, procesů, činností a celé firmy, bude to neocenitelným přínosem.

Jak Vám můžeme pomoci?

Pomůžeme Vám:

  1. Formulovat cíle a výstupy
  2. Vybrat správné manažery a klíčové zaměstnance pro hodnocení
  3. Vybrat správně hodnotitele
  4. Provést facilitaci - rozbor výsledků s hodnoceným (velmi zkušeným odborníkem na metodu i firemní procesy)
  5. Vytvořit rozvojový plán pro hodnocené
  6. Komunikovat cíle a výstupy všem zúčastněným

Dále Vám pomůžeme odpovědět otázky, které nejčastěji kladou účastníci 360° ZV:

  1.  Kdo dostane závěrečnou zprávu?
  2. Jak se zajistí anonymita hodnotitelů?
  3. Ovlivní výsledek 360° ZV finanční ohodnocení hodnocených?
  4. Jak bude vypadat konkrétní akční plán, kdo bude co dělat?
  5. Jak často se bude 360° ZV provádět?
  6. Koho se dotkne?
  7. Kdo vybere hodnotitele?
  8. K čemu budou použity výsledky ZV?
  9. Co bude po odevzdání závěrečné zprávy?
  10. Co přináší 360° ZV?

Zajistíme:

  1. Vytvoření speciálně sestaveného dotazníku na míru pro Vaše manažery
    a klíčové zaměstnance
  2. Sběr a vyhodnocení získaných dat
  3. Závěrečnou zprávu a facilitaci výsledků pro hodnocené (komplexní rozbor výsledků pouze s hodnoceným).

Co budeme potřebovat:

  1. Vaši důvěru
  2. Váš čas pro zadání a formulaci cílů a výsledků celého použití 360°ZV
  3. Čas Vašeho týmu pro vyplnění hodnotících dotazníků
  4. Čas hodnocených pro sebehodnocení a facilitaci
  5. Vaši vůli a čas pro další rozvoj Vašich hodnocených zaměstnanců